Wednesday 17 November 2010

Aidiladha Di Perantauan

Semalam Selasa, 16 November 2010 bersamaan dengan 10 Zulhijjah 1431 H, umat Islam di seluruh negara menyambut Aidiladha atau juga dikenali Hari Raya Haji. Aidiladha yang merupakan salah satu daripada hari kebesaran Islam dirayakan umat Islam seluruh dunia sebagai memperingati pengorbanan Nabi Ibrahim A.S. dan anaknya Nabi Ismail A.S. dalam mentaati perintah Allah S.W.T.




Di Frankfurt, Aidiladha telah disambut secara sederhana dan penuh rasa kesyukuran. Sejak awal pagi, keluarga PERWAKILAN, pelajar dan rakyat Malaysia yang tinggal berdekatan memenuhi ruang sembahyang di Konsulat Jeneral Malaysia, Frankfurt untuk menunaikan solat sunat Aidiladha.


Majlis sebegini telah menjadi acara tahunan pihak Konsulat. Walaupun tiada acara korban dibuat, sekurang-kurangnya majlis sebegini berjaya memberikan ruang untuk para hadirin yang berada di perantauan berkenal-kenalan dan bertanya khabar bagi mengeratkan lagi hubungan sesama sendiri, ibarat kata pepatah yang jauh didekatkan dan yang dekat dirapatkan. Majlis ini diakhiri dengan jamuan yang disediakan secara potluck terancang oleh ahli PERWAKILAN.

Untuk semua yang beragama Islam, Selamat Hari Raya Aidiladha..! Maaf Zahir dan Batin.

Berikut antara gambar yang sempat dirakam pada hari tersebut..

Juadah pagi raya..

Menikmati juadah..


Antara pelajar Malaysia yang hadir..

Pn. Norsyika dan keluarga Pn. Nora daripada Berlin antara tetamu yang hadir pada pagi tersebut..

Ahli PERWAKILAN Frankfurt yang dapat melapangkan diri pada hari tersebut